EMERGING AFRICA

The Last Frontier

Monday, Nov 19th

Beleggen in mobiel Afrika

Met de aanhoudende economische groei, de opkomst van een middenklasse en de snelle broadbandontwikkelingen ligt er voor de Afrikaanse mobiele telefonie sector aardige groei in het verschiet op het eigen continent.  Twee sterke merken zijn marktleider MTN en het innovatieve Safaricom.

 

MTN

Het Zuid-Afrikaanse MTN is met zo’n 150 miljoen klanten de grootste aanbieder van mobiele telefonie in Afrika en uitstekend gepositioneerd om verder van de toekomstige groei van het dataverkeer te profiteren.
In 2010 groeide het klantenbestand nog met 22 procent. De totale omzet kwam uit op ongeveer 12 miljard euro. Ook in het eerste kwartaal van 2011 wist MTN wederom 5,7 miljoen nieuwe klanten te werven, met name in het Midden Oosten waar MTN ook zeer actief is en in Nigeria. In dat laatste land en in Ghana ligt het marktaandeel van MTN zelfs boven de vijftig procent.
Het bedrijf hoopt in deze landen vooral het dataverkeer uit te breiden komende jaren. Naar verwachting kan de West-Afrikaanse regio vanaf eind 2011 gebruik gaan maken van de 14000 kilometerlange glasvezelkabels die om het Afrikaanse continent op de zeebodem worden uitgerold.
Analisten zijn uiterst positief over de prestaties van MTN maar waarschuwen tegelijkertijd voor de toenemende concurrentie van het Indiase Bharti Airtel dat met een beproefd model services voor lage prijzen aanbiedt in Afrika. Ook het Zuid-Afrikaanse Vodacom jaagt op expansie in de rest van het continent. Vooralsnog staat het op de beurs van Johannesburg genoteerde MTN echter in pole-position.

Safaricom

Safaricom is het grootste mobiele platform van Oost-Afrika en het bedrijf achter de razendsnelle opkomst van mobiel betalen in Kenia.  Sinds 2007 maakt het bedrijf daartoe gebruik van het betaalsysteem M-Pesa. Inmiddels maakt ongeveer de helft van alle volwassen Kenianen gebruik van dat systeem en zou al meer dan een kwart van land’s BBP via het mobieltje worden getransfereerd.  Ook het afsluiten van spaarrekeningen, leningen en verzekeringen verloopt op grote schaal via M-Pesa. 
Het succes is te danken aan het simpele feit dat Kenianen veelal geen bankrekening of laptop bezitten maar wel een mobieltje. Zeker in de rurale gebieden liggen er nog grote kansen om klanten te winnen. Vodafone is voor 40 procent eigenaar van Safaricom dat op de Keniaanse beurs staat genoteerd en vooral in Oost-Afrika een belangrijke speler is.

Tekst: Klaas Deknatel