EMERGING AFRICA

The Last Frontier

Sunday, Dec 17th

HR Boosters verbetert Afrikaans management

Human Resource Boosters is een Nederlands bedrijf dat zich richt op training en ontwikkeling van Afrikaanse managers op locatie in Afrika. Lex Lindeman, Managing Director, vertelt over zijn activiteiten, de fabeltjes over Afrikaans management en de mogelijkheden om op het continent meer werk te creëren voor hoogopgeleide Afrikanen. (advertorial)

 

Leadership. Als het om goed management gaat, is dat het woord dat Afrikanen graag gebruiken. Ook Human Resource Boosters hanteert de term op de eigen website waarop het onder meer ‘leadership workshops’ aanbiedt. ‘Eigenlijk komt het neer op het beter trainen en opleiden van managers,’ legt  Lex Lindeman uit. ‘We richten ons daarbij niet alleen op de top van multinationals en grotere bedrijven in Afrika maar vooral op het management daaronder dat het operationele werk aanstuurt; de ‘backbone’ van het bedrijf. Deze groep heeft specifieke competenties nodig maar krijgt nog te weinig management training en bijscholing. In dat gat is Human Resources Boosters gedoken.’

Lex Lindeman werkte 25 jaar bij Heineken, waarvan 18 jaar voor Heineken Afrika. Hij was onder meer HR Manager in Brazzaville, Kongo en daarna verantwoordelijk voor de commerciële training & development programma’s van de bierbrouwer werelwijd. Sinds drie jaar staat hij op eigen benen met Human Resources Boosters, een training en consultancy bedrijf met ruime ervaring in Afrika dat verschillende soorten management workshops aanbiedt, van de ‘Leadership Accelerator Workshops’, executive coaching tot sales en marketing trainingen. Het bedrijf is actief in 17 Afrikaanse landen, waaronder Nigeria, Kenia, Tsjaad, Rwanda, Kameroen en de twee Kongo’s. De klanten zijn veelal multinationals als Bharti Airtel, Heineken, grote banken en Vlisco maar ook de wat grotere lokale bedrijven zitten in de klantenportefeuille van HRBoosters.

Afrika-ervaring

Volgens Lindeman is het essentieel dat hij en zijn consultants jarenlang in Afrika hebben gewerkt en zich betrokken voelen bij de ontwikkeling van het continent. ‘Wij kennen de markten en de lokale omstandigheden waarin de deelnemende managers opereren en de culturele implicaties die per land aanzienlijk kunnen verschillen. We stemmen onze programma’s dan ook altijd af op de specifieke lokale situatie van de deelnemers. In Afrika willen managers nog wel eens met een te harde hand regeren. Dat geldt zeker ook voor Afrikanen die na een opleiding elders in de wereld terug zijn gekomen naar hun geboorteland. Vroeger werkte die harde hand misschien maar tegenwoordig niet meer. In Afrika moet je nu, net als in Europa, als manager je team zien te motiveren en daartoe bijvoorbeeld beter delegeren.’

Interactief

De workshops van Human Resource Boosters draaien niet zozeer om kennisoverdracht maar om het verbeteren van de competenties van de deelnemers. ‘Onze trainingen en workshops zijn erg interactief en praktijkgericht,’ vertelt Lindeman. ‘We werken niet zozeer met PowerPoint maar komen met levensechte voorbeeldsituaties uit hun eigen praktijk waarvoor de deelnemers de beste oplossing moeten vinden. Aldoende realiseren ze zich wat ze goed en fout doen. Bij de management workshops gaat het dan vooral om de vraag hoe ze met medewerkers omgaan, hoe ze meer kunnen delegeren, en hoe ze meer onderling vertrouwen creëren in hun team. Voor de deelnemers is het zaak om hun competenties te ontwikkelen op die gebieden die ze nog niet goed genoeg beheersen.‘

Africa Business Challenge

Momenteel werft Lindeman deelnemers voor de Africa Business Challenge, een wedstrijd waaraan teams van bedrijven in Afrika mee kunnen doen. De teams krijgen hierbij virtueel een bedrijf onder hun hoede die ze in vier virtuele jaren (4 perioden die worden gespeeld in een periode van 2 maanden) zo goed mogelijk moeten managen. Lindeman kreeg al een aantal aanmeldingen, onder meer van Bharti Airtel, het grootste mobiele telefoonbedrijf in Afrika. ‘Het is een erg praktische methode om een goed team te creëren en om deze managers te leren een bedrijf succesvol te leiden. De challenge sluit goed aan op onze werkwijze. De winnaars van de Afrikaanse Business Challenge nemen het hierna op tegen de winnaars van andere continenten in een knock-out systeem. Het zou natuurlijk prachtig zijn als een Afrikaans team dit keer de finale haalt en die ook nog wint!’

Sterke groei

Afrikaans management vormt voor Lindeman geen knelpunt voor de toekomstige groei van het Afrikaanse bedrijfsleven. De vermeende lage productiviteit van Afrikanen is volgens hem een fabeltje, in ieder geval achterhaald. ‘Veel Afrikaanse bedrijven tonen momenteel het tegenstelde aan en groeien heel hard. Kijk alleen naar de cijfers die Heineken met haar Afrikaanse brouwerijen behaalt. Daar kunnen ze hun vingers bij af likken elders in de wereld.’

Investeren in productie en management

Aan hoogopgeleide Afrikaanse managers is ook zeker geen gebrek. Het is echter wel een probleem dat ze nog altijd in groten getale uit Afrika vertrekken omdat er nu te weinig hooggeschoold werk voor hen op het continent is. Om ze voor Afrika te bewaren moet het continent volgens Lindeman vooral meer productie naar zich toe halen. ‘Afrika is rijk aan grondstoffen maar doet er vooralsnog te weinig mee. Dat gebeurt elders waardoor Afrika de eindproducten weer moet invoeren. Met alle positieve ontwikkelingen op het continent liggen er nu grote kansen om meer in Afrika te gaan produceren. De investeringen zouden zich zeker ook daarop moeten richten. Als Afrikaanse bedrijven tegelijkertijd in de ontwikkeling van het management blijven investeren, ontstaan er voor Afrika mogelijkheden om zich echt met de andere continenten te meten.’

Foto: Lex Lindeman (links) in Afrika.

Website Human Resource Boosters