EMERGING AFRICA

The Last Frontier

Monday, Dec 17th

Reclamebureaus ontdekken Afrikaanse groeimarkt

De grote wereldwijde reclamebureaus weten de Afrikaanse advertentiemarkt steeds beter te vinden. Dat schrijft de Wall Street Journal. In het artikel noemen bureaus en holdings als WPP PLC, Publicus en Omnicom Group, het Afrikaanse continent de next big market opportunity. Onder andere door de opmars van telecombedrijven, financiële instellingen en consumptieproducten, nemen de advertentie- en reclame-inkomsten in Afrika sterk toe. Vooral landen als Nigeria, Angola, Kenia en Ghana hebben volgens de grote reclamejongens enorme groeipotentie in tegenstelling tot bijvoorbeeld West-Europa.

‘Al onze grote klanten die op zoek zijn naar geografische expansie, hebben Afrika en het Midden Oosten hoog op de lijst staan, vaak zelfs bovenaan,’ zegt Martin Sorell, bestuursvoorzitter van WPP, in omzet het grootste reclamebureau ter wereld. Het is volgens hem nu even belangrijk om in Afrika aanwezig te zijn als in China of India, zo vertelt hij tegen de Wall Street Journal. WPP boekt na enige overnames op het continent inmiddels 500 miljoen dollar omzet in Afrika en zal dit jaar naar verwachting met 10 procent verder groeien.

Volgens de Wallstreet Journal kijken reclamebureaus die in Afrika willen opereren, inmiddels verder dan alleen Zuid-Afrika, de grootste advertentiemarkt van Afrika die dit jaar naar verwachting al bijna goed is voor 5 miljard dollar. Ook Nigeria waar mediabedrijven de advertentie-uitgaven met 20 procent zagen toenemen in 2010, wordt steeds meer als een interessante markt gezien. Verder staan bijvoorbeeld landen als Kenia, Ghana en Angola volop in de belangstelling. Overnames van bureaus zijn nog relatief goedkoop in Afraanse landen.

DDB Worldwide, onderdeel van Omnicom Group, heeft haar vizier inmiddels op Nigeria gericht. Ook het in Zuid-Afrika sterk aanwezige TBWA Worldwide is van plan in dat land te investeren, alsmede in Ghana, Oeganda and Mozambique. Publicis opende begin 2009 een bureau in Ghana en zag de omzet in twee jaar tijd als een vuurpijl omhoog schieten, aldus de Wall Street Journal.

De reclamebureaus waarschuwen overigens dat Afrika niet de gemakkelijkste plek voor business is, bijvoorbeeld vanwege de vele talen die er in sommige landen worden gesproken. Maar de risico’s op politieke onrust en corruptie zien de reclamebureaus verminderen. ‘Er is meer law and order nu,’ zegt bijvoorbeeld Bharat Thakrar, directeur van het Oost-Afrikaanse Scangroup dat met Ogilvy & Mather samenwerkt.

De global CEO van die laatste partij, Miles Young,  gaf eerder op de website howwemadeitinAfrica.com hoog op over de Afrikaanse advertentiemarkt en ziet het als de last great frontier. Hij verwees daarbij naar de groei van de Afrikaanse middenklasse, de toegenomen politieke stabiliteit, de snelle economische groei en de aanwezigheid van talent op het Afrikaanse contient. ‘Het is nu de tijd om er te investeren, zoals we dat eerder bijvoorbeeld in Azië hebben gedaan. Wie een mondiale strategie nastreeft, kan Afrika niet langer links laten liggen.’

Foto: Klaas Deknatel (Reclame-uiting tijdens het WK voetbal in Kaapstad)