EMERGING AFRICA

The Last Frontier

Sunday, Dec 17th

Consumptie

De industrie is in Afrika altijd een ondergeschoven kindje geweest en de aanwezige fabrieken kregen afgelopen jaren bovendien steeds meer te kampen met zware concurrentie uit China. De industri

FrieslandCampina breidt uit in Ivoorkust

Koninklijke FrieslandCampina en Olam International Limited hebben overeenstemming bereikt over de overname van de zuiveltak van Olam en de zuivelproductiefabriek van deze onderneming in Ivoorkust. De overname betekent een uitbreiding van de activiteiten van FrieslandCampina in dit West-Afrikaanse land, waar het al actief is met het merk Bonnet Rouge. De productportefeuille omvat gezoete gecondenseerde melk en geëvaporeerde melk.

 

Lees meer...

'Afrika biermarkt van de toekomst'

Afrika is de komende jaren de markt die voor bierbrouwers de meeste mogelijkheden biedt. Dat zeggen analisten van Rabobank in een maandag gepubliceerd rapport.
Afrika overvleugelt de komende jaren Azië als continent waar de bierconsumptie het snelst groeit, denken de marktvorsers. Zij mikken tot 2018 op een jaarlijkse groei van de pilsconsumptie in Afrika van 6 procent. Voor Azië wordt een groei van 3,6 procent becijferd en voor Zuid-Amerika 2,9 procent.

Lees meer...

Philips gaat voor groei in Afrika

Philips wil de komende jaren sterk groeien in Afrika. Dat vertelde topman Frans van Houten aan de vooravond van een tour van Philips door 17 Afrikaanse landen tegen persbureau AFN. 'Afrika is een belangrijke groeimarkt voor ons. We hebben ambitieuze plannen op het continent, zowek met medische apparatuur als verlichting. Daarbij mikken we op dubbelcijferige groei in de komende jaren.'

 

Lees meer...

Samsung ontrolt Africa Strategy 2.0

Samsung ziet Afrika als het tweede China. Het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern heeft zich ten doel gesteld om in 2015 een jaaromzet van 10 miljard dollar te boeken ten zuiden van de Sahara.  Daartoe heeft Samsung de Africa Strategy 2.0 uitgerold.

Lees meer...

Oegandees koffiemerk verovert Westen

‘Trade not aid.’ Dat is een van de slogans waarmee Good African zich op haar website profileert. In 2003 nam ondernemer Andrew Rugasira de proef op de som door een eigen Afrikaans koffiemerk op de markt te brengen, inmiddels geheel geproduceerd door een eigen koffieverwerkingsfabriek in Oeganda. Na Engeland is de koffie nu ook in de Verenigde Staten op de markt.

Lees meer...

Heineken biedt op brouwerijen Ethiopië

Heineken heeft een bod van in totaal 163 miljoen dollar uitgebracht op twee brouwerijen in Ethiopië. Het bod past in het recente beleid van de Nederlandse bierbrouwer om in Afrika verder uit te breiden. Onlangs nam Heineken ook al belangen in brouwerijen in Nigeria, Rwanda en Zuid-Afrika. Afrika is momenteel een van de meest winstgevende en snelst groeiende regio’s voor Heineken.

Lees meer...

Heineken breidt uit in Nigeria

De Nederlandse bierbrouwer Heineken neemt twee onderdelen van de Nigeriaanse Sona Group over om de brouwcapaciteit in het West-Afrikaanse land met 3,7 miljoen hectoliter uit te breiden.  Dat maakte Heineken woensdag 12 januari bekend. De twee houdstermaatschappijen die Heineken overneemt van de Sona Group bezitten meerderheidsbelangen in de brouwerijen Sona, IBBI, Benue, Life en Champions. De extra brouwcapaciteit moet de huidige productiebeperkingen wegnemen en de geografische spreiding van Heineken's brouwerijen in Nigeria verbeteren, aldus het concern in het persbericht.

Lees meer...