EMERGING AFRICA

The Last Frontier

Monday, Jun 18th

Oegandees koffiemerk verovert Westen

‘Trade not aid.’ Dat is een van de slogans waarmee Good African zich op haar website profileert. In 2003 nam ondernemer Andrew Rugasira de proef op de som door een eigen Afrikaans koffiemerk op de markt te brengen, inmiddels geheel geproduceerd door een eigen koffieverwerkingsfabriek in Oeganda. Na Engeland is de koffie nu ook in de Verenigde Staten op de markt.

Afrika is een voorname exporteur van koffie. De koffiebonen kwamen tot voor kort echter vrijwel altijd onbewerkt in de ontwikkelde wereld terecht. In Oeganda zagen telers daardoor slechts een-achtste van de uiteindelijke winkelprijs terug. De Oegandese ondernemer Andrew  Rugasira wil daar verandering in brengen. Hij bedacht het merk Good African en levert nu zelf in Oeganda toegevoegde waarde door de productie te roosteren, vermalen en in te pakken en het eindproduct rechtstreeks aan supermarkten in het westen te verkopen.  ‘Van de 144 miljard dollar die er jaarlijks omgaat in de wereldwijde koffiehandel zien de koffietelende landen slechts 15 miljard dollar voor de onbewerkte koffiebonen terug,’ zegt hij. ‘De rest blijft in de importerende landen omdat ze er daar waarde aan toevoegen. Omdat we in Oeganda niet zelf de koffie roosteren en inpakken, verliezen we zeven van de acht dollar van de prijs waarvoor een eenheid wordt verkocht.’

Good African koffie is inmiddels in Oeganda en een aantal grote Engelse supermarkten, waaronder Tesco en Salisbury’s, te koop. Sinds kort is de koffie ook online beschikbaar in de Verenigde Staten. In de Economist vertelde oprichter Rusagira onlangs hoeveel moeite het kostte om de Engelsen ervan te overtuigen met een Afrikaanse leverancier in zee te gaan.  ‘Als supermarkten hoorden dat we uit Oeganda kwamen, dachten ze dat ze met een soort Idi Amin te maken kregen en dat we ze probeerden op te lichten. Men kon ook niet geloven dat we in Afrika zelf toegevoegde waarde konden leveren. Er werd geen verschil gezien tussen de nieuwe en oude generatie Afrikanen.’

Hij moest naar eigen zeggen 14 keer naar Engeland vliegen voordat een retailer toehapte. Ook de financiering van zijn plan leverde de nodige problemen op. Venture Capital was destijds voor Afrikaanse ondernemers nog slechts mondjesmaat beschikbaar.  Inmiddels loopt Good African aardig en heeft Rugasira plannen om ook Good African thee en Good African chocolade op de markt te brengen. Hij is ervan overtuigd dat handel de enige strategie is voor Afrika is om zich economisch en sociaal te ontwikkelen. ‘Hulp maakt Afrikaanse landen afhankelijk. Al die miljarden dollars aan hulp die Afrika heeft gekregen, hebben niet gewerkt.’

Website Good African