EMERGING AFRICA

The Last Frontier

Sunday, Jan 21st

Samsung ontrolt Africa Strategy 2.0

Samsung ziet Afrika als het tweede China. Het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern heeft zich ten doel gesteld om in 2015 een jaaromzet van 10 miljard dollar te boeken ten zuiden van de Sahara.  Daartoe heeft Samsung de Africa Strategy 2.0 uitgerold.



De nieuwe strategie volgt op ‘Africa Strategy 1.0’van Samsung die eind 2009 tot de opening van een hoofdkantoor in Afrika leidde. Ook verbeterde Samsung afgelopen anderhalf jaar het distributienetwerk. 

In Nairobi Kenia deed Samsung Electronics tijdens een forum de nieuwe strategie voor het continent uit de doeken. Na het aanleggen van een infrastructuur wil het concern nu de verkoopactiviteiten van televisies, mobiele telefoons, fotocamera’s en laserpinters opvoeren. Daartoe gaat Samsung vooral lokale Afrikanen aannemen om de capaciteit in de dertig verkoopcentra in 15 landen uit te breiden.  Ook het aantal speciale Samsung-winkels zal op lange termijn worden uitgebreid van 100 naar 200.  Hebben nu 980 mensen een vaste baan bij Samsung, het streven is om in 2015 ongeveer 5000 Afrikanen in dienst te hebben.

Waar Samsung in Zuidelijk Afrika al behoorlijk is vertgenwoordigd, zal de expansie vooral op
de Oost- en West-Afrikaanse markten plaatsvinden.  Het omzetdoel van 10 miljard dollar is gelijk aan de huidige omzet van het concern in China.

 

Bron: Samsung