EMERGING AFRICA

The Last Frontier

Tuesday, Jan 16th

Heineken biedt op brouwerijen Ethiopië

Heineken heeft een bod van in totaal 163 miljoen dollar uitgebracht op twee brouwerijen in Ethiopië. Het bod past in het recente beleid van de Nederlandse bierbrouwer om in Afrika verder uit te breiden. Onlangs nam Heineken ook al belangen in brouwerijen in Nigeria, Rwanda en Zuid-Afrika. Afrika is momenteel een van de meest winstgevende en snelst groeiende regio’s voor Heineken.


Ethiopië is volgens Heineken een interessante groeimarkt voor de lange termijn. De brouwer spreekt van een grote en snel groeiende bevolking, een verbeterde economie, politieke stabiliteit en een groeiende biermarkt.

Heineken bood in een veiling 85 miljoen dollar op de brouwer Bedele en 78 miljoen dollar op Harar brewery, beide staatsbedrijven. Volgens Heineken was dat het hoogste bod. De Nederlandse bierbrouwer verwacht binnen vier maanden uitsluitsel te krijgen van de Ethiopische overheid en de formele besprekingen te starten.
Heineken kondigde verder aan dat het definitief vijf brouwerijen in Nigeria heeft overgenomen. In het West-Afrikaanse land is Heineken marktleider.

Heineken onderneemt al sinds 1923 in Afrika. De Nederlandse bierbrouwer is in bijna alle Afrikaanse landen actief. Daaronder Burundi, Congo, Ghana, Réunion, Rwanda, Angola, Chad, Ghana, Nigeria, Sierra Leone, Egypte, Namibië en Zuid-Afrika. Via overnames en joint-ventures behoren een aantal prominente Afrikaanse biermerken zoals Primus, Star, Windhoek en Tafel tot de stal van Heineken. In de regio is Heineken de op een na grootste brouwer.

Over 2010 meldde Heineken nog uitstekende resultaten in Afrika. ‘De verbeterde politieke stabiliteit zorgt voor economische ontwikkeling en verbeterde koopkracht en maakt bier beter betaalbaar. In veel Afrikaanse landen neemt de middenklasse toe en stijgt daardoor ook de vraag naar ons internationaal premium bier.’

Heineken in Nigeria