EMERGING AFRICA

The Last Frontier

Monday, Dec 17th

MTN blijft groeien in Afrika

MTN heeft afgelopen jaar goed geprofiteerd van de snelgroeiende Afrikaanse markt voor mobiele telefonie. De grootste aanbieder van mobiele telefonie in Afrika zag het aantal klanten met 22 procent groeien naar 141,6 miljoen. De totale omzet kwam uit op zo’n 12 miljard euro. Het aandeel van het Zuid-Afrikaanse bedrijf steeg met vijf procent na de presentatie van de jaarcijfers over 2010 op 9 maart.


Vooral in Nigeria groeide MTN flink met een toename van 25 procent abonnees naar een marktaandeel van 52 procent. In het thuisland Zuid-Afrika wist het telekombedrijf 17,3 procent meer klanten aan zich te binden en is het marktaandeel nu 36 procent. In Ghana verloor MTN wat marktaandeel dat nu op 53 procent ligt ipv 55 procent. Het aantal klanten nam er wel met negen procent toe.

MTN verwacht dit jaar opnieuw 17 miljoen nieuwe klanten aan zich te binden in Afrika en het Midden Oosten. Het bedrijf overweegt onder meer ook uit te breiden in Zimbabwe waar MTN in gesprek is met de mobiele telefoonaanbieder NetOne. De groep zou 49 procent van het staatsbedrijf willen overnemen.

Analisten reageerden positief op de cijfers maar waarschuwden MTN voor de toenemende concurrentie van Bharti Airtel uit India dat ook flink aan de weg timmert in Afrika. Bharti zou met haar beproefde Indiase model en goedkope prijzen vooral in de verafgelegen rurale gebieden marktaandeel kunnen opbouwen. In 2009 mislukte nog een fusie tussen MTN en Bharti.

Website MTN